De therapie

Ik heb in de afgelopen jaren veel mensen begeleid en ik ben vaak onder de indruk van de veerkracht die mensen hebben wanneer zij met tegenslag te maken hebben: hoe uitzichtloos het soms ook lijkt, vaak kan iemand met hulp van therapie toch de draad van het leven weer oppakken.

De kracht van therapie is dat u met iemand kunt praten die neutraal, onafhankelijk maar betrokken met u meedenkt om oplossingen te zoeken voor de problemen waar u last van heeft. Eén van de belangrijkste doelen in therapie is dat u weer hoop en zicht krijgt op verbetering. Soms is dat met een paar gesprekken te bereiken, soms kost het meer tijd. Daarbij vind ik het belangrijk dat dit veranderingsproces op een natuurlijke manier verloopt en geen trucje wordt. Het moet goed voor u voelen en bij u passen.

 

Internettherapie

Internettherapie via Skype

Indien nodig kan ook gebruik gemaakt worden van een behandeling via Skype. Skype is een veilige en gratis videoverbinding waarbij wij contact hebben via een webcamera. De meerwaarde van Skype is dat therapie toegankelijk is. U hoeft bij wijze van spreken uw stoel niet meer uit. Zeker als u last heeft van straatvrees kan Skype een goed middel zijn om aan uw problemen te werken. Ook als u minder goed ter been bent kan Skype een goed hulpmiddel zijn bij therapie. Woont u in het buitenland (of bent u op vakantie) en wilt u met een Nederlandstalige psycholoog spreken? Dan kunt u zich via Skype aanmelden.

Beating the Blues en FearFighter

Beating the Blues en FearFighter zijn interactieve computerprogramma’s die u thuis kunt doen. De programma’s zijn vooral geschikt voor mensen met lichte angst- en paniekklachten, fobische klachten of depressieve klachten. Beating the Blues is een programma wat uit 8 sessies bestaat en FearFighter bestaat uit 9 sessies. Een sessie kost ongeveer 1 uur per week. De programma’s geven u informatie en opdrachten door middel van video’s en animaties. Ik kan uw vorderingen via een dashboard volgen en ik zal een aantal keren telefonisch contact met u hebben.

Therapievormen

Oplossingsgerichte psychotherapie

U zult vast wel merken dat uw problemen variëren: op sommige dagen zult u er veel last van hebben en op andere dagen zult u er minder last van hebben. Binnen de oplossingsgerichte therapie wordt vooral aandacht besteed aan de momenten dat de problemen wat minder aanwezig zijn en wat uw aandeel daar in is geweest. Vaak geeft dit verhelderende en verrassende inzichten.

Cognitieve gedragstherapie

U zult vast wel merken dat andere mensen veel invloed hebben (gehad) in uw leven. Anderen reageren op u en u reageert op anderen. Het heeft u gevormd tot wie u bent. Het kan zijn dat u in het contact met anderen geleerd heeft om op een bepaalde manier naar u zelf en naar andere mensen te kijken. Het is echter de vraag of uw manier van denken overeen komt met de realiteit. Cognitieve gedragstherapie helpt u om verkeerde denkpatronen op te sporen. Het biedt ruimte om u anders op te stellen in het contact met andere mensen waardoor u positieve ervaringen leert op te doen.

EMDR

Als u iets ernstigs heeft meegemaakt dan zult u misschien nog vaak aan deze gebeurtenis terugdenken. Dat kan ook op uw huidige leven veel invloed hebben omdat u zich angstig of somber voelt. Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in slaapproblemen en concentratieproblemen. EMDR kan vaak in een paar sessies helpen om gebeurtenissen uit het verleden te verwerken.

ACT (Acceptance en Commitment Therapie)

Misschien herkent u zich hierin: u wilt dingen veranderen maar keer op keer loopt u met uw hoofd tegen de muur. Toch blijft u het proberen  en misschien bijt u zich er helemaal in vast waardoor u minder aandacht heeft voor andere dingen die het leven zo interessant kunnen maken. Door ACT kunt u leren om uw problemen te accepteren waardoor er ruimte komt voor de dingen waar u wel invloed op heeft.

Ervaringen

Hieronder een aantal opmerkingen van cliënten die bij mij in therapie zijn geweest:
"De gesprekken hebben mij altijd erg geholpen. Ook als de aanpak soms niet helemaal was wat ik wilde, was dat bespreekbaar en kon dat veranderd worden. Mocht ik in de toekomst nog psychologische hulp nodig hebben dan zou ik bij Steven terugkomen"
"De behandeling heeft het gewenste resultaat gehad, ik voel me gehoord en begrepen, Steven denkt mee"
"Omdat ik bijna bij ieder gesprek vooruit ging en een nieuw inzicht kreeg. Een sterk stijgende lijn"
"Ik heb een goed gevoel bij de gesprekken, er zijn nuttige dingen besproken waar ik zelf wat  mee kon doen"
"Ik heb het gevoel dat ik gehoord werd en dat ik uiteindelijk weer de goede kant op ga"
"Leven invulling geven door positieve feedback van Steven. Ik leef veel meer in het hier en nu"
"Goede klik met Steven, positieve aandacht, duidelijkheid gecreëerd"
"Vaak goed doorgevraagd, gespiegeld en gelukkig gaf Steven ook af en toe een mening"
"De manier van praten met elkaar is zeer prettig, vooral ook de rust en het doelbewust problemen oplossen"
"Persoonlijke goede klik met Steven"
"Er is altijd ontzettend goed naar me geluisterd en ik ben erg tevreden met de behandeling. Dank je wel, Steven, voor het luisterend oor, elke sessie bracht mij terug naar mijn basis, heel verhelderend"
"Goed verder geholpen en snel van mijn klachten af. Bedankt voor de goede hulp"
"Ik heb de gesprekken wel als positief ervaren"
"Goede begeleiding, fijne aanpak, fijne communicatie en feedback"